Crying Like A Baby Monkey 'riniharani harani: Orang orang yang menuntut dan mengajarkan ilmu !-- SCM Music Player http://scmplayer.net --> expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

at a time when the seeds love, compassion and kindness in us grows, we will allow ourselves to bear

Orang cakap "Biar kurang rupa, jangan kurang ilmu. Biar kurang harta, jangan kurang ibadah. Biar kurang famous jangan kurang ajar

Jumaat, 24 Julai 2015

Orang orang yang menuntut dan mengajarkan ilmu


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Barang siapa yg menghilangkan kesulitan seorang mukmin dari kesulitan kesulitan dunia,maka Allah akan  menghilanhkan kesulitannya dari kesulitan-kesulitan akhirat.

Barang siapa memudahkan orang yang kesusahan(dalam membayar hutang),maka Allah akan memudahkan kepadanya di dunia dan di akhirat.

Barang siapa yg menutupi aib seseorang  muslim,maka Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat.

Allah sentiasa membantu seorang hamba selama dia suka  membantu saudaranya.

Barang siapa yang menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu,Allah akan memudahkannya baginya menempuh jalan menuju syurga.


Tidakklah suatu kaum berkumpul di rumah Allah dalam rangka membaca dan mengkaji kitab Allah melainkan turun kepada mereka ketenangan,mereka akan diliputi rahmat,dinaungi malaikat,dan Allah menyebut nyebut mereka di hadapan orang-orang yg ada di sisi-Nya.


Dan barang siapa amalnya sedikit,hendaklah jangan mengandalkan kemuliann nasabnya" (HR.Muslim,Ibnu Majah,Ahmad dan Ibnu Hibban)


Ketahuilah bahawa ilmu merupakan penyebab hidupnya hati dari kebutaan,terangnya pandangan dari kegelapan dan kuatnya badan dari kelemahan.Ilmu dapat  menghantar seseorang meraih kedudukan orang-orang yg baik,dan mencapai darjat tertinggi bersama orang-orang yg suci lagi orangorang pilihan.

Ilmu merupakan penyebab seseorang mentaati,menyembah,mengesakan dan mengagungkan Allah SWT.Ilmu merupakan penyebab seseorang bersifat warak,hubunga kekeluargaan disambung,halal dan harm diketahui.

Ilmu pun merupakan imam,sedangkan amal adalah pengikutnya.Dia diberikan kepada orang-orang yg selamat namun tidak diberikan kepada orang orang yg celaka.


Selayaknya orang-orang yg suka berlumba dalam urusan kesenangan dunia beralih ke perlumbaan untuk meraih ilmu.Kerana ilmulah yg menjadikan seseorang meraih kebahagiaan di dunia dan di akhirat.Dan ilmulah yg menuntutnya ke jln untuk mencapai kebahagiaan itu.


Ilmu yg dimaksudkan adalah ilmu yg bermanfaat dan amal soleh.


Tidaklah seseorang boleh meraih kebahagiaan kecuali dengan kedua hal itu.Ia tidak akan memperoleh keselamatan kecuali terkait dengan kedua hal itu pula.Ia tidak akan memperoleh keselamatan kecuali terkait dengan kedua hai itu pula.Siapa yg dianugerahkan kedua hal itu,maka dia bertuah dan bahagia.


Namun,siapa yg terhalang dari kedua hal itu bererti dia telah terhalang dari meraih semua kebaikan.Kedua hal itu menjadi faktor yg menentukan aapakah seseorang mendapat kasih sayang atau terhalang dari kasih sayang.Kedua hal ini menjadi pembeza antara kebajikan dari kejhatan,antara ketakwaan dan kecurangan, dan antar orang yg zalim dari orang yg terzalimi.


Ilmu merupakan hal termulia yg dicita-citakan manusia.Ilmu merupakan faktor utama yg menyebabkan kemajuan bangsa-bangsa.Dan tidak ada kemualiaan dalam ilmu selainilmu tentang Allah ,tentang nama-namNya,tentang hal-hal yg dihalalkan dan diharamkanNya,baru kemudian tentang sunnah Nabi.



Ketahuilah bahawa ilmu itu tidak akan diperoleh di taman-taman dan tempat tempat rekreasi.Ia juga tidak akan diperoleh dengan sikap santai dan malas.Ilmu akan diperoleh dengan kerja dan semnagat.Dia diperoleh di majlis ilmu,yang orang-orangnya diliputi ketenanagan , di penuhi kasih sayang Allah,ditemani para malaikat,dan disebut-sebut Allah di hadapan penduduk langit.


Majlis ilmu syarie merupakanmajlis yg penuh dengan kasih sayang Allah.Dia merupakan tempat turunnya berkat.Dia penyebab dosa-dosa dan kejahatan terhapuskan.Dia juga penyebab kesalahan-kesalahan termaafkan.Dia pun penyebab kebaikan-kebaikan bertambah.Dia penyebab darjat manusia terangkat di sisi Allah.


Betapa indahnya apabila majlis itu diramaikan dengan zikir kepada Allah SWT.Betapa baiknya apabila majlis itu diharumkan dengan mengingati Rasulullah.Betapa senangnya penduduk langit andai menemukan suatu majlis ilmu yg di situ al Quran dikaji,sunnah Nabi diikuti,halal haram diterangkan sejelas-jelasnya.

Kerana itu,berkawanlah dengan orang orang yang berilmu.Dekatkan dirimu dengan mereka ,keana Allah SWT akan menghidupkan hati dengan cahaya hikmah seperti halnya Dia menyuburkan tanah dengan hujan dari langit.Dan ketahuilah bahawa Rasulullah telah bersabda

"Barang siapa dikhendakinya menjadi orang baik,maka dia diberi pemahaman dalam urusan agama."
(HR.Bukhari)


"Barang siapa menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu maka Allah akan memudahkan untuknya menempuh jalan dari jalan-jalan menuju syurga.Bahkan,para malaikat meletakkan sayap-sayapnya denga senang hati.Kepada orang yang encari ilmu itu dimohonkan ampunan atas dosanya.


Keutamaan orang yg berilmu dibandingkan orang yang ahli ibadah seperti keutamaan bulan pernama atas semua bintang yg ada di angkasa.


Sesungguhnya para ulama adalah pewaris para Nabi.Sedangkan Nabi tidak mewarisi Dinar mahupu dirham.Mereka hanya diwarisikan ilmu.Barang siapa mengambilnya,bererti dia telah mengambil bahagian yg banyak sekali "
(HR.Abu Daud,Ibnu Majah,Ibnu Hibban,dan al Darimi)



Akhirnya ,kami memohon kepada Allah agar berkenan menjadikan kami termasuk ulma-ulama yg mengamalkan ilmu dan ikhlas,yg hidup dalam liputan kasih sayang Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan